Duurzaam Ondernemen.
Zo’n 5 jaar geleden schreef ondernemer Ernesto Spruyt dat investeren in een duurzaam imago toch echt geldverspilling was. (Blog Ernesto Spruyt)
Hoe snel kan dit allemaal veranderen?
Uiteraard heeft de crisis ook een rol gespeeld en waren consumenten in 2013 meer geneigd een goedkope plofkip te kopen dan vegetarische kipstuckjes. Echter, niet alleen de crisis heeft een rol gespeeld hierin. Consumenten worden steeds meer beïnvloed door social media en zijn zich bewust geworden van hun eigen “duurzame voetafdruk”.
Bang for the buck
Sinds 2009 zegt ruim 80% van Nederlanders bij hun aankopen erop te letten of iets goed is voor mens, maatschappij en milieu. 30% let er zelfs in grote mate op. In de afgelopen jaren is de aandacht die men heeft voor de prijs van hun aankopen daarentegen juist gedaald. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor duurzamere producten omdat die in de regel wat duurder zijn. (motivaction)
Goed voor je imago
Een energieneutraal kantoorpand. Een circulair en klimaatneutraal geproduceerd product. Een 100% CO2-neutraal wagenpark. Of een duurzaam bedrijfsterrein dat geheel zelfvoorzienend is qua warmte en stroom. Dat wil toch iedere ondernemer? Goed voor je imago, goed voor aanbestedingen, goed voor het aantrekken van personeel, goed voor het werkplezier, goed voor de bedrijfskosten en goed voorbereid op de toekomst. (klimaatplein)
Leave a Comment